Temat: REFLEKTORY PROFILOWE> RUŻNE TYPY I MODELE.

Będzie to, przez nas podjęta próba ujęcia sensu używalności lamp profilowych, w różnego typu produkcjach.
                                                 
                                                     Odpowiedzmy sobie na pytanie:

"Dlaczego technika oświetleniowa, obdarzyła nas reflektorem, o tak przemyślanej konstrukcji i budowie.(opis techniczny-sposób działania)
W jakich jeszcze reflektorach używane są patenty znane z lamp profilowych.?"

"Po co jest potrzebny reflektor profilowy..i komu on jest potrzebny.(Do jakiego świecenia według was jest on dedykowany najbardziej)

   Dziękuje.Pozdrawiam Ł.W

Vari-Czub.Chirurgia oświetlenia scenicznego wraz z dyslekcją i czystym strumieniem świadomości,wraz z fizycznością pracy,i ochota do tworzenia.Wraz ze wszystkim co związane ze światłem..,i jeszcze pewne przemyślenia.

2

Odp: REFLEKTORY PROFILOWE> RUŻNE TYPY I MODELE.

Jednym z takich reflektorów który ma wsobie patenty profila to ruchoma głowa typu spot gdyż gdyby nie wielosoczewkowość to i wzorku by się nie wyświetliło smile No i oczywiscie efekt zoom.
Osobiście z profili kożystam na estradzie jako kontra na jakiegoś wykonawce gdyż fajnie wygląda w dymie i ładny zarys robi i też fajnie wygląda jako słup pionowy lub wykorzystuje na przód jeśli chce coś powycinać, jakieś kwadraty zrobić czy trójkąty.

Ostatnio edytowany przez Dawid (2008-01-31 23:21:13)

3

Odp: REFLEKTORY PROFILOWE> RUŻNE TYPY I MODELE.

Lukasz Wojtas. napisał/a:

Do jakiego świecenia według was jest on dedykowany najbardziej)

   Dziękuje.Pozdrawiam Ł.W

Dla mnie do każdego.... chyba ze ma być mocno (PAR) lub b. miękko (FRESNEL), mowa oczywiście o tzw. konwencjonalnym..

Michał Bystrzycki
--------------------

4

Odp: REFLEKTORY PROFILOWE> RUŻNE TYPY I MODELE.

Odgrzebie wątek. smile

Może ktoś wytłumaczyć jak taki reflektor profilowy jest zbudowany? Znalazłem w googlu schemat budowy ETC S4
http://www.showdesign.pl/img_katalog/Re … 20Four.pdf
ale nie rozumiem do czego ma służyć np. "śruba rotacji bębna", czy "śruba nastawcza". Podpowie ktoś coś? smile W ręku nigdy nie miałem więc sprawdzić w praktyce też nie bardzo jest możliwość...

Pozdrawiam

5

Odp: REFLEKTORY PROFILOWE> RUŻNE TYPY I MODELE.

Zajrzałem do instrukcji montażowej ETC Source Four po angielsku i tam stoi, że to są po prostu śrubki (w znaczeniu tzw. szybkośrubek ręcznych) do ustawień z określeniem rodzaju śrubki. Tylko tyle, bez dodatkowej ideologii co do szczegółowego przeznaczenia.
Niczego się nimi nie nastawia, a tylko blokuje w w wybranym miejscu poszczególne segmenty oprawy.
Zachodzą na siebie teleskopowo a rozsuwanie i zsuwanie segmentów zmienia odległości między lampą, reflektorem i soczewkami, przez co można regulować kąt świecenia i ostrość. Przez to że da się jeszcze odpowiedni segment w osi podłużnej obrócić, to można wybrać sobie pozycję kątową noży (przesłon).

6

Odp: REFLEKTORY PROFILOWE> RUŻNE TYPY I MODELE.

Marchw napisał/a:

"śruba rotacji bębna", czy "śruba nastawcza". Podpowie ktoś coś? smile W ręku nigdy nie miałem więc sprawdzić w praktyce też nie bardzo jest możliwość...

Pozdrawiam

śruba rotacji bębna - śruba która mocuje tubus z optyką reflektora. Reflektory profilowe mają możliwość obracania tubusu z soczewkami np. wtedy kiedy chcesz wykadrować baner który wisi nie idealnie pionowo, obracasz kadr w prawo lub w lewo : )

http://www.youtube.com/watch?v=WZT1phLtAwc od trzeciej minuty jest pokazane obracanie tubusem : )

Michał Bystrzycki
--------------------

7

Odp: REFLEKTORY PROFILOWE> RUŻNE TYPY I MODELE.

Ooo... Super smile Wielkie dzięki smile

8

Odp: REFLEKTORY PROFILOWE> RUŻNE TYPY I MODELE.

Nadeszla chwila, by oswietleniu zadoscuczynic, wdziecznoscia za profila.
Taka prawda dla tych co wiare we swiatlo w jakosci pokladali. Dosc z tym jezykiem, czas zajadz sie szczegolami..

Od kiedy zaczela sie misja z ukladaniem swiatla w konkretne uformowane krztalty? Juz Marcel Proust wspominal jak to w dziecinstwie, byl na seanscie, na ktorym prezentowano magiczna latarnie..To byl prototyp reflektora profilowego z kondensujaca optyka, ktora slozyla wyslaniu wiazki swiatla przez przesuwane mechanicznie przezrocza, powiekszane nastepnie optyka wyrownujaca kontrast,w dlugim tubusie przedniej lunety...No wlasnie Luneta, Galileusz..,a moze jeszcze wczesniej? Greckie zwierciadla kondensujace.
Minely cale epoki, na swiecie rozwijala sie technologia i zaraza..,mijaly dynastie. Pojawil sie wynalazek Bella, potem Sir Edissona. Potem juz z gorki..Lawina runella.Teatry zmienialy oswietlenie gazowe na elektryczne.Lampy lukowe byly wykorzystywane, odtad powszechnie az, do 50ych lat minionego wieku.
W Polsce pierwszym teatrem, ktory posiadal reflektory punktowe byl Teatr im. J. Slowackiego w Krakowie. (Uzyte po raz pierwszy w spektaklu Hanusia Hauptmana) No i patrzcie mili,to juz..sto lat kiedy kinematograf opanowal calkowicie glob ziemski pozwolilo rozwinac technologie przypisywane reflektorom profilowym.
Wlasciwie- a co to jest reflektor profilowy?
Najprosciej jest to aparat oswietleniowy zaopatrzony w reflektor i uklad optyczny, kondensujacy, rozszezajacy i wyrownujacy. Obraz jaki powstaje w wyniku skupienia wiazek swiatla jest monochromatyczny, o charakterze korpuskularnym.To wlasnie daje efekt mocnego skupionego skolimowanego swiatla. Kondensujace uklady, maja to do siebie ze ukladaja wymieszane ze soba dlugosci fal swietlnych w calkowicie, mocny stromien, ktory nastepnie musi byc rozszezony ugieciem sferycznym pierwszej soczewki. Tam powstaje maly problem. Pojawia sie efekt pryzmatu. Soczeka rozszczepia obrys najwiekszego ugiecia swery, na polichromatyczne stosunki dlugosci fal swietlnych(podchodzacych najczesciej widmowo pod pasmo fali niebieskiej, i fioletu). Do usuniecia tego efektu slozy zlapanie kontrastu, na nastepnej soczewce. Kolejnosc jest taka. 1 Reflektor 2 Soczewka kondensujaca 3 Soczewka balansujaca kontrast(optyka przenoszaca obraz) 4 Soczewka powiekszajaca(optyka przenoszaca stopien odwzorowania)
Tak po krotce powstal nam obraz. Teraz mozemy go dowolnie formowac, poprzez kadrujace blendy(Noze zaciskajace sie na strumieniu swiatla odcieciem skolimowanej wiazki kondensacyjnej, i bedacw odrazu odwzorowaniem powstalego obrazu, ktory dopoki nie zostanie skontrastowany, jest podwujny.
Dzieki noza kadrujacym ograniczamy pole swiecenia aparatu. Ma to szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach.
Teatr szczegolnie lubuje sie w uzywaniu swiatla punktowego. Zaleta jednak lampy profilowej bedzie tutaj szeroka gama uzyskiwanego rodzaju swiatla.Od rozmytej plamy ,po ostre krawedzeie. Kadry i swiecenie przez maski gobo-(bedace odwzorowaniem cienia jaki sie tworzy poprzez przepuszczane przez elementy wzoru swiatla).
To jest najwyzsza zaleta lampy teatralnej, iz moze ona miec zunifikowany sposob pracy na scenie(Choc teatr bardziej posluguje sie swiatlem stworzonym do emisji w okreslonym celu. Pewne typy lamp maja sobie tylko przeznaczony zakres pracy). Pole pracy lampy profilowej jest praktycznie nieograbiczone w danym zakresie parametrycznym zecz jasna uzywanej optyki.
I stad wlasnie mamy stopniowanie optyki lamp profilowych. O stalym zakresie katow swiecenia, lampy z optyka do 35*, beda mialy pole pracy jako lampy frontowe. Daja one przy dlugich dystansach bezpieczna transmisje wiazki swiatla, bez wiekszej straty na jej emisyjnosci. Najbardziej popularne katy dla tych lamp mamy w przedzialach 5*-7.5*, 10* , 19* , 14-35*. Sa to lampy najscislej zecz obrazujac, od bardzo punktowych, przez szersze wiazki do swiatel planu, nalezacych do gropy lamp frontowych- dalszej odleglosci.
Nastepna gropa lamp to lampy dzialajace w pewnym zakresie. Najpopularniejszy zakres(i slosznie) maja lampy z optyka 25*-50* W tym zakresie miesci sie przedzial katowy lamp o stalym kacie swiecenia 36*, bedacych z powodzeniem na uslugach baletu, jako swiatlo modelujace, oraz lamp w przedziale 50* i 90*, wypelniajacych plan.
Mamy wiedz cala generacje typow optycznych swiatla profilowego.
Jakie firmy  sa wiodace na tym polu?
Ja z pelna odpowiedzialnoscia okresle mianem lamp teatralnych, te ktore sa we wlasciwym uzyciu w rekach technika stosowane. Spotkalem sie juz z odwrotnym montazem kieronku, co przy typie refleksji aksjal nie ma takiego znaczenia, ale w kazdym zastosowaniu ukladu optycznego-zawsze, gdyz odwzorownie ukladu bedzie zawsze odwrotnie proporcionalne wzgledem obrazu. Ogolnie, w dalszych czesciach rozwazan na temat Reflektorow profilowych bede stanowczo chcial odniesc sie do Modeli Selecon Pacyfic(z optyka opierajaca sie na zasadzie tzw zimnego lustra), ADB Warp (Ktory jest absolotnym dzielem techniki profilowej naszej epoki-powiem o tym w nastepnej subskrypcji tego watku) oraz ETC S4 orat ETC Jr Zoom( Ktore daja rade na mase w opcji profesjonalnego swiecenia-ale juz nie tak kompaktowo jak Selecon czy Warp).
Teraz zapraszam na zaslozony odpoczynek zmeczonym czytaniem tego watku, ocza ciekawj tematu mega osobistosci, odkrywaczy kulis techniki oswietleniowej...I Teraz wasze oczy zaweza swuj stromien jak IRIS BLENDA, i ..,niech pochlonie was wszechobecna maska gobo.
Szaman czubofilius i jego diaboliczna swita profesjonalistow z teatru mowi dobranoc calym szeregom lamp typu PAR64, na przednim moscie. Niech wam reka uschnie od takiego frontu.
PA.

Vari-Czub.Chirurgia oświetlenia scenicznego wraz z dyslekcją i czystym strumieniem świadomości,wraz z fizycznością pracy,i ochota do tworzenia.Wraz ze wszystkim co związane ze światłem..,i jeszcze pewne przemyślenia.

9

Odp: REFLEKTORY PROFILOWE> RUŻNE TYPY I MODELE.

PS: Ucieklo mi pare literek z tekstu..to przez ten kontrast na soczewce.Rozmyly sie. Wybaczcie koledzy oswietleniowcy.

Vari-Czub.Chirurgia oświetlenia scenicznego wraz z dyslekcją i czystym strumieniem świadomości,wraz z fizycznością pracy,i ochota do tworzenia.Wraz ze wszystkim co związane ze światłem..,i jeszcze pewne przemyślenia.