Temat: ruchoma głowa

Jestem studentem automatyki i robotyki i zrodził się pomysł na pracę inżynierską, właśnie ruchoma głowa plus sterownik
Myślę  o tym żeby połączyć zwykłe ledowe pary z obudową która ruszała by się dzięki jakimś silnikom, całość miała by być połączona z laptopem przez jakiś sterownik dmx.
pytanie jest takie czy w ogóle warto jest w to się bawić i czy jest to możliwe do zrobienia przez studenta
(wspomnę jeszcze że nie zajmowałem się oświetleniem i jak na razie nie mam o tym pojęcia)

2

Odp: ruchoma głowa

Sterownik w znaczeniu wewnętrzny kontroler sterujący czynnościami ruchomej głowy, czy sterownik jako urządzenie którym użytkownik wydaje polecenia (tak jak my rozumiemy słowo "sterownik" w tym kontekście)?
Skoro to robotyka i automatyka to zalecałbym nie wchodzenie w robienie własnego sterownika do wydawania poleceń. Sterowanie jest ujęte standardami, jest dość gotowców.
Tak naprawdę nie musisz znać się na świetle aby zrobić ruchomą głowę. W ogóle nie musi to być ruchoma głowa. Są też urządzenia nazywane "ruchome ramię", "yoke", "ruchomy yoke" itp. Jest to baza ze zmotoryzowanym, zdalnie sterowanym ramieniem, do której użytkownik sam mocuje reflektor wg. swojego uznania.
Nie wiem jaki jest potencjał konstrukcyjny na twoim wydziale, ale jak studenci mogą robić roboty, samochody i części do satelity, to ruchome ramię na etapie prototypu powinno być jak najbardziej osiągalne.
Podpowiem że najbardziej pożądane cechy takiego ruchomego ramienia to jak najcichsza praca (najlepiej bezgłośna) i powtarzalność pozycji. Prawie wyłącznie teatry, czasem TV, tego używają i dlatego takie wytyczne. Oczywiście musi być przyzwoita sztywność i obciążalność mechaniczna urządzenia, stosownie do planowanych wielkości i masy reflektorów jakie miałyby być stosowane.